دانستنی‌هایی درباره عینک‌های آفتابی

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 5 / 3 / 1392

عینک آفتابی ـ UV ـ پولاریزه ـ سلامتی چشم ـ آب مروارید

هدف اصلی استفاده از عینک آفتابی این است که از ورود اشعه های مضر و ایجاد بیماری های مختلف چشمی از جمله آب مروارید و مشکلات شبکیه جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه ما در کشوری پر آفتاب زندگی می کنیم، خرید عینک آفتابی مناسب و استاندارد برایمان بیشتر اهمیت دارد تا از این آسیب ها در امان بمانیم و نور قابل رؤیت کمتری به چشممان وارد شود.

توصیه هایی برای جلوگیری از آسیب های چشمی در فصل گرما
نور خورشید که برای بسیاری از فعل و انفعالات جهان هستی لازم و ضروری است، دارای اشعه های متفاوتی نظیر فرابنفش (اولتراویولت ultraviolet) و مادون قرمز می باشد که برای چشم بسیار مضر هستند. اشعه مادون قرمز که یکی ازعوامل گرم کننده زمین نیز به شمار می رود در صورت تابش مستقیم به چشم می تواند دید آن را ۸۰ تا ۹۰ درصد از بین ببرد. بخصوص صبح هنگام که خورشید درحال طلوع کردن است اشعه آن برای چشم بسیار مضر است. بهترین روش های جلوگیری از آسیب های چشمی استفاده از کلاه های لبه دار و استفاده از عینک های آفتابی مناسب است، بخصوص برای آن دسته از افرادی که مدت زیادی زیر نور خورشید هستند. بیماری کاترات یکی از انواع مختلف بیماری های چشمی است که در آن عدسی چشم کدر می شود و منجر به کم بینایی و نابینایی می شود. بیماری آب مروارید نیز از رایج ترین بیماری های چشمی است که یکی از عوامل ایجادکننده آن اشعه اولتراویولت یا همان فرابنفش است.

ویژگی های یک عینک آفتابی استاندارد
عینک آفتابی از نظر رنگ باید به گونه ای باشد که رنگ ها را به صورت طبیعی نشان دهد به عنوان مثال معمولا عینک های آفتابی خاکستری رنگ اجسام را به رنگ طبیعی خودشان نشان می دهند. از نظر اندازه، عینک نباید خیلی کوچک باشد بلکه باید به گونه ای باشد که مانع از ورود اشعه های خورشید به چشم از اطراف شود. عینک نباید خیلی نزدیک یا خیلی دور از چشم باشد که میدان دید را محدود نکند مخصوصا به هنگام رانندگی. همچنین یک عینک خوب باید aunti uv باشد.

 تفاوت anti uv و پولاریزه چیست؟
- Uv که همان اشعه فرابنفش یا ultraviolet می باشد، نوری است که از خورشید متصاعد می شود و نزدیک به ۶۰ درصد از آن جذب زمین می شود اما باقیمانده آن می تواند به چشم آسیب برساند و صدماتی به قرنیه چشم وارد کند، به همین دلیل باید از عینک های ضد یو وی (anituv) استفاده کرد که معمولا یووی ۴۰۰ و ۴۰۰ به بالا توصیه می شود.
- اما پولاریزه؛ نور خورشید از ترکیب نورهای رنگی متفاوتی مانند قرمز، زرد، بنفش و... درست شده که هرکدام طول موج متفاوتی دارند و جهت حرکت آنها نیز متفاوت است و به صورت موازی حرکت نمی کنند. عینک های پولاریزه نورهای پراکنده را حذف نموده و یک نور ساده تر را به چشم ما می رسانند.
برای مصرف روزانه auntiuv بودن کافی است و احتیاجی به اینکه حتما پولاریزه باشد، نیست هرچند پولاریزه بودن آن آسیبی به چشم وارد نمی کند.

عینک های فوتوکرومیک
این عینک ها به افرادی توصیه می شود که چشم های حساس دارند یا از بیماری «بله فاریت» رنج می برند. این بیماری که در واقع بیماری لبه پلک است، نیاز به درمان طولانی دارد. البته شستشوی سه بار چشم با آب ولرم و شامپوی بچه می تواند به این بیماران کمک کند و باعث کم شدن حساسیت چشم آنها شود.

(برگرفته و تلخیص از: farhangnews.ir)

 


 

 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: سلامت، ،
:: برچسب‌ها: چشم, عینک آفتابی, UV, پولاریزه,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!