«سید» به چه کسی می گویند؟

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 18 / 8 / 1392

سید به چه کسی می گویند؟

سیادت، عنوانی است که بر مردان و زنانی اطلاق می شود که نسبشان به هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) می‏ رسد. بنابراین هر کس که سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می‏ شود. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب، عباس و حمزه می‏ رسند. فرزندان عباس، عموی پیامبر که اصطلاحاً به آنان بنی عباس می‏ گویند، سید محسوب می‏ شوند. همچنین فرزندان ابوطالب، به نام‏های طالب، عقیل، جعفر طیار و علی(ع) و نسل آنان، همگی سیدند. پیامبر اسلام از طریق پسری نسلی ندارد، چون که پسرانش (به نامهای: طیب، طاهر، قاسم و ابراهیم) در کودکی از دنیا رفتند، نسل آن حضرت فقط از طریق دخترش حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه پیدا کرد. فرزندان حضرت زهرا به نام‏های حسن، حسین، زینب و ام کلثوم (علیهم السلام) از طریق پدرشان امام علی (علیه السلام) نیز سید بودند.
تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق حضرت علی(ع) به هاشم و از طریق حضرت فاطمه(س) به پیامبر می رسند و سید هستند. اگرچه سیادت به جهت نور وجودی پیامبر تجلی یافته است، اما این در انحصار فرزندان پیامبر(ص) قرار ندارد، بلکه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه، عموهای پیامبر نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(ع) سید بوده و فرزندان او نیز سید هستند.
چون نسل پیامبر بیش تر مورد توجه مسلمانان است و نسل حضرت از دخترش فاطمه(س) و علی(ع) می باشند، این‌ها بیش تر مورد توجه و احترام هستند؛ لذا آنان از بین بقیه سادات معروف تر و مشخص ترند.
سید، نامی‎ است که در ایران به ذرّیه پیامبر(صلّی الله علیه و آله) اطلاق می‎شود و در ترکیه و قلمرو پیشین عثمانی به آنان میر می‎گفتند و در عربستان لقب شریف بیشتر گفته می‎شد البته سید بیشتر از دو لقب میر و شریف استعمال می‎شد به ویژه اینکه علاوه از ایران در عراق و شبه قاره نیز معمول است.

سادات دو شاخه اصلی دارند:
1. نوادگان حضرت علی(ع) از طریق سه تن از پسران او یعنی: محمد حنفیه (از خوله دختر قیس)، حضرت عباس بن علی (از ام‌البنین) و عمر بن علی (از صهباءِ ثعلبیه) که از میان پسران متعدد علی فرزند یافتند، به این سادات علوی می گویند.
2. نوادگان امام حسن و حسین (علیهم السلام) یعنی فرزندان حضرت علی از فاطمه، که به آنان سادات هاشمی و نیز بسته به انتسابشان به امام حسن(ع) یا امام حسین(ع)، حسنی یا حسینی گفته می‏ شود.

نسب سادات حسینی
از آنجاکه بجز امام سجاد(ع) در جریان کربلا از فرزندان امام حسین(ع) کسی زنده نماند، در نتیجه سادات حسینی از نسل امام سجاد(ع) محسوب می شوند. بنابراین فرزندان امامان بعدی همه از سادات حسینی هستند چه فرزندان امام باقر(ع) و چه فرزندان دیگر ائمه (علیهم السلام).
کوتاه سخن این که سیادت یک نوع شرافت معنوی است و به معنی بزرگی و عظمت است. سیادت به خاطر عظمت پیامبر اسلام(ص) در دودمان آن حضرت وجود دارد و اجداد او تا جد اعلای ایشان (هاشم) را شامل می‏ شود.

(برگرفته از: khabaronline.ir)

 


 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: وقایع تاریخی، ،
:: برچسب‌ها: سید, سیادت, امام علی, پیامبر, امام حسین,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!