آداب تغذیه از دیدگاه حضرت زهرا(س)

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 31 / 1 / 1393

آداب تغذیه از دیدگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها)

یکی از موضوعات مهمی که در منابع دینی ما وجود دارد، رعایت بهداشت تغذیه و آداب آن است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز به موضوع تغذیه توجه ویژه و نگاه خاصی داشته و به ابعاد روحانی و جسمانی تغذیه توأمان نگریسته اند. این موضوع را از بیانات ایشان در این مورد به خوبی می توان دریافت.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) درباره رعایت بهداشت و اهمیت پاکیزگی بدن می فرماید: «کسى که بعد از خوردن غذا، دست هاى خود را نشوید دستهایش آلوده باشد، چنانچه ناراحتى برایش بوجود آید، کسى جز خودش را سرزنش نکند».(1)
آن حضرت در روایتی دیگر به طور دقیق و کامل، آداب و بایستگی های غذا خوردن را اینگونه بیان می کنند: «...در غذا دوازده خصلت هست که بر هر مسلمان لازم است آن را بداند: چهار خصلت از آنها واجب، چهار خصلت از آنها سنّت و مستحب و چهار خصلت دیگر آن از آداب است؛ اما آن چهار خصلت که واجب است: معرفت (نسبت به خداوند رازق)، رضا (رضایت از رزق و روزی)، بسم الله گفتن و شُکر؛ اما چهار خصلتی که سنّت و مستحب است: شستن دستها قبل از غذا، نشستن بر جانب چپ، خوردن با سه انگشت و خوردن غذای بجای مانده در لابلای انگشتان. اما چهار خصلت که رعایت آنها از آداب است: خوردن از مقابل خود، لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کمتر نگاه کردن به چهره مردم».(2)
بدون شک پیروی از این دستورالعمل می تواند به اصلاح سبک زندگی ما در تغذیه صحیح منجر شده و الگوی درستی از تغذیه مناسب به دست دهد.


پانوشتها:
1. کنزل العمّال، ج 15، ص 242، ح 40759
2. سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)،/ صفحه 2

(منبع: قدس آنلاین)

 


 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

مؤمنی
ساعت8:21---1 ارديبهشت 1393

فلسفه بسیاری از مواردی که در کلام ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان مستحبات، واجبات و مکروهات بیان شده است، اکنون پس از هزار و چهارصد و اندی سال به تدریج مشخص گردیده؛ بطور مثال درباره اینکه چرا قبل از غذا خوردن، به غذا خوب نگاه کنیم؟ چرا دستانمان را قبل و بعد از غذا بشوریم؟ چرا لقمه را کوچک برداریم؟ چرا غذا را خوب بجویم؟ و...



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: سلامت، ،
:: برچسب‌ها: حضرت زهرا(س), بهداشت تغذیه, آداب غذا خوردن,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!