مجرّد نمانید... خطرناک است

دانلود تقویم 1394 با پس زمینه گل و طبیعت زیبا برای دسکتاپ کامپیوتر

تاریخ درج مطلب: 1 / 2 / 1393

مجرّد نمانید... خطرناک است

اینکه جوانان امروز دیر ازدواج می کنند مسئله ای است که ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است، اما واقعاً چقدر درباره تدوین راهکارهایی که می توان برای این آسیب فردی و اجتماعی ارائه داد، اندیشیده و عمل کرده ایم.

مهمترین دلایل تأخیر در امر ازدواج
وقتی می خواهیم مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم، نباید به دنبال دلیل واحدی باشیم بلکه همیشه دلایل چندگانه با کنار هم قرار گرفتن موجب بروز یک آسیب اجتماعی می شوند.
1ـ مهمترین دلیل، وضعیت اقتصادی جوانان است، وقتی یک جوانی مسکن نداشته باشد و یا حقوق ثابتی نداشته باشد، دیرتر به فکر ازدواج می افتد.
این سؤال مطرح می شود که در گذشته که مردم از نظر معیشتی وضعیت بدتری داشتند، پس چرا زودتر ازدواج می کردند؟ پاسخ: نباید شرایط جوان امروز را با جوان ۳۰ سال پیش مقایسه کنیم، آن زمان یک پسر زنش را می آورد در یکی از اتاق های خانه پدری و با هم زندگی می کردند، اما جوان امروز خانه و زندگی مستقل می خواهد، رفاه بیشتری طلب می کند و کمتر تن به ازدواجی با شرایط سخت می دهد.
2ـ نکته دیگر در طولانی شدن دوران تجرّد، افزایش مدت تحصیل است؛ یعنی سالها طول می کشد که مراحل تحصیل طی شود و این تفکر غلط هم حکم فرما شده است که افراد تا پایان تحصیلاتشان نباید ازدواج کنند و همین بهانه ای شده است برای به تأخیر انداختن ازدواج. البته برخی ها هم با وجود فراهم بودن این امکانات و اتمام تحصیلات، باز هم آن را به تأخیر می اندازند که علت این موضوع می تواند درگیر شدن جوانان در ارتباط های نامشروع باشد، زیرا جوانی که خودش را با این خوشی های زود گذر سرگرم می کند، کمتر به سمت ازدواج می رود. این اتفاق خودش را به شکل تنوع طلبی هم نشان می دهد، اینکه جوانی با افراد متعددی در ارتباط باشد، به سختی می تواند زیر بار محدود کردن خودش به یک شخص برود.
3ـ مسئله دیگر ورود اندیشه های فمینیستی به جامعه است؛ اینکه می گویند دیگر زنها نمی خواهند از کسی دستور بشنوند و یا بچه داری را نوعی ننگ و عار می دانند. امروزه جوانان را آنگونه که باید مسئولیت پذیر بار نمی آورند، یعنی جوانان امروز، کودکی طولانی تری نسبت به جوانان نسل های گذشته دارند و خانواده ها هیچ مسئولیتی را به آنها واگذار نمی کنند تا تمرینی برای آینده شان باشد. البته کم شدن تعداد فرزندان خانواده ها هم به این موضوع کمک می کند زیرا خانواده های کم جمعیت سعی می کنند دیرتر اعضای خودشان را از دست بدهند.

آسیب های تأخیر در ازدواج
افسردگی، مهمترین آسیب طولانی شدن دوران تجرّد است. پرخاشگری و استرس هم از عواقب فردی دیگر این اتفاق هستند که نتیجه سرکوب نیازها و احساسات طبیعی فرد است. پایین آمدن تحمل و عدم انعطاف پذیری هم عواقب زندگی خودمختارانه هستند زیرا کسی که مدتها مجرّد بوده اساساً دیگر براحتی نمی تواند شراکت شخص دیگری در زندگی اش را تحمل کند.

آیا با تامین نیاز جنسی در خارج از چارچوب ازدواج، مشکلات مربوط به سرکوب نیاز جنسی کمتر می شود؟
به هیچ وجه، زیرا همه مسئله که مربوط به جسم نیست، بلکه رابطه جنسی کامل و سالم باید همراه با امنیت روانی، عشق، اعتماد و مهمتر از همه آرامش باشد، اما در اینگونه روش ها هیچ کدام از اینها تامین نمی شود. از طرفی فرد باز هم خود را در جامعه طبیعی نمی داند، بنابراین مشکلات افسردگی اش ادامه خواهد داشت. مسئله دیگر به خطرافتادن امنیت اخلاقی و روانی جامعه است که تجرّد طولانی مدت و ارتباط های خارج از محدوده ازدواج به وجود می آورد. به هر حال فرهنگ ایرانی-اسلامی، اقتضائات خاص خودش را دارد.

برای رفع این آسیب چه باید کرد؟
اول از همه اینکه باید جوانان را از کودکی با پیام های دیانت آشنا کنیم، مثلا جوان متدیّنی که می داند اسلام گفته با ازدواج، نصف دین کامل می شود و یا بیشتر اهل جهنم را افراد عزب و مجرّد تشکیل می دهند، به تکاپو می افتد که شرایط ازدواجش را فراهم کند.
از طرفی خانواده ها هم باید اقدام کنند و توجه داشته باشند که فراهم کردن شرایط ازدواج، یکی از حقوق فرزند است که بر گردن پدر قرار دارد. باید توجه داشته باشیم که ازدواج، مستحب مؤکّد است اما برای کسی که به گناه می افتد، واجب است.
پایین آمدن تحمل و عدم انعطاف پذیری نیز از دیگر عواقب زندگی خودمختارانه هستند، زیرا کسی که مدتها مجرد بوده اساسا دیگر براحتی نمی تواند شراکت شخص دیگری در زندگی اش را تحمل کند.
راهکار دیگر این است که دولت باید فکری برای اشتغال جوانان کند تا زودتر شرایط ازدواج برایشان فراهم شود و یا فعالیت های کمکی برای تسهیل در ازدواج جوانان را توسعه دهد. این موضوع می تواند درون روابط خویشاوندی هم گسترش پیدا کند؛ در گذشته تمام فامیل برای ازدواج یک جوان کمک می کردند اما الان خویشاوندان، همدیگر را در این کار تنها گذاشته اند.
یک راهکار اساسی هم این است که در زمینه فرهنگ سازی بیشتر فعالیت کنیم؛ یعنی کتبی که در زمینه لزوم ازدواج نوشته می شود، بیشتر شود و به بهانه های مختلف در اختیار جوانان قرار داده شود. در این زمینه از رسانه های دیگر مثل رادیو، تلویزیون و سایت های فرهنگی هم کمک گرفته شود. در کل باید این موضوع به روش های مختلف برای جوانان پر رنگ شود تا بیشتر به آن فکر کنند. البته باید درباره خانواده ها هم فرهنگ سازی صورت بگیرد تا کمتر سخت گیری کنند، همه می دانیم که خانواده ها به فکر خوشبختی جوانشان هستند اما باید در عین حال که احتیاط می کنند، کمتر به مسائل بی اهمیت مثل مهریه و تجملات بپردازند.

(منبع: dokhtaranpesaran.com)

* متن فوق، از مصاحبه با دکتر محسن ایمانی (روانشناس) استخراج شده است. 


منتظر پیام ها و نظرات شما عزیزان هستم؛ با تشکر ـ ع. دشتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط با این مطلب: خانواده و جامعه، اقتصادی، ،
:: برچسب‌ها: ازدواج, تجرّد, جوانان, افسردگی, استرس, فرهنگ سازی,

بنده نه ادیبم، نه سیاستمدار، نه اقتصاددانم و نه هیچ چیز دیگر! سوژه های خود را از منابع مختلف گلچین می کنم، به امید آن که سهمی هرچند اندک در پُر کردن اوقات گرانبهای شما عزیزان داشته باشم. امیدوارم بنده را از نظرات مفید خود محروم نسازید!